روز سوم مهرماه سال ۱۳۹۳ و همزمان با هفته دفاع مقدس، همایش شهرداران کلانشهرهای کشور در خرمشهر برگزار شد. البته خرمشهر شاید ارتباط مستقیمی به موضوع کلان‌شهرهای کشور نداشت، ولی به احترام شهری که خون‌های فراوانی در آن ریخته و به دست دشمنان ویران شد، تا ایران آزاد و آباد بماند، این همایش در این شهر برگزار شد. در طی برگزاری این همایش خبری همه مردم خرمشهر را شگفت‌زده کرد و آن اعلام مساعدت مالی شهرداری تهران به خرمشهر از زبان دکتر قالیباف، شهردار پایتخت، در قالب لایحه‌ای دوفوریتی به مبلغ ۵ میلیارد ریال برای عمران شهری خرمشهر و تعیین تهران به عنوان شهر معین خرمشهر بود. مسئولان شهرداری تهران تاكید می‌كنند كه كمك‌ها برای رفع مشکلات شهروندان خرمشهری ادامه می‌یابد. او معتقد است كه مشكل خرمشهر، دشواری‌های مالی نیست، بلكه ضعف در مدیریت كلان و جهادی و نبود زیرساخت‌ها و نگاه كلان به امور این شهر است. گویی این بار موضوع رفع مشکلات این شهر که همیشه با وعده‌های بی‌عمل همراه بود، برخلاف گذشته قرار است سامانی پیدا کند.
از چندی پیش، کارشناسان شهرداری تهران به منظور بررسی نقاط بحرانی به شکلی منظم و روشمند به خرمشهر سفر می‌کنند و گفته‌اند کار ساماندهی این شهر با نخاله‌برداری و بهسازی پارک‌ها شروع می‌شود. آسفالت معابر و تعویض آسفالت خیابان اصلی و فرعی‌های شهر نیز همزمان با سرعت مطلوبی در دستور كار قرار گرفته است. تغییر کامل نقشه محوطه کنار مسجد جامع خرمشهر، استفاده بهینه از فضای موجود و همچنین ایجاد روشنایی مطلوب در این منطقه از کارهایی است که ظرف این مدت انجام می شود تا خرمشهر رونق تازه‌ای را پس از سال‌ها تجربه کند.
پس از ورود شهرداری تهران به کار آبادنی خرمشهر، دیگر شهرداری‌‎ها مانند اصفهان و کرج نیز در این زمینه اعلام آمادگی کردند و در هفته‌های گذشته کارشناسان شهرداری کرج در بازدیدی از خرمشهر نیازهای نقاط شهر را بررسی کردند. از نکات بارزی كه می‌‌توان به دست‌اندركاران ترمیم چهره خرمشهر پیشنهاد داد، ترمیم پارک‌هایی است که از سال‌ها پیش مهجور مانده‌اند و می‌توان به کمک مدیریت صحیح، تكمیل کارهای نیمه‌تمام در آنها، کف‌پوشی متفاوت و اسباب‌بازی‌های مناسب خانواده‌ها را مجددا با این محیط‌ها آشتی داد و گامی در افزایش امكانات رفاهی و تفریحی مردم برداشت.
در این میان منتقدان و صاحب نظران بر این باورند خرمشهر که جزو محدوده منطقه آزاد اروند است و نباید در طی این سال‌ها با این وضع رها شود. سوالی که مردم خرمشهر آن  را مطرح می‌کنند و مسئولان نتوانسته‌اند جوابی قانع کننده به آن بدهند این است که منطقه آزاد اروند چرا نتوانسته است به وعده‌های خود برای عمران و آبادی شهر عمل کند تا مسئولان ناچار شوند دست به دامان کلان‌شهرهایی چون تهران شوند؟ انتقاد به سازمان منطقه آزاد اروند این است که  بودجه‌های فرهنگی بهتر است صرف امور غیرضروری نشود و بودجه‌های عمرانی چون نهضت آسفالت که مسئولان منطقه آزاد اروند وعده داده بودند، اجرا شود و این که هر روز ۳ تن كالا از خرمشهر وارد به کشور می‌شود که فقط زباله‌های آن عاید شهروندان می‌شود.
مدیران ارشد شهرداری تهران و شورای شهر تهران موظف به این اقدام در خرمشهر نبودند، ولی آثار خرابی‌های شهر به اندازه‌ای نامطلوب بود که حتی مهمانان نوروزی، کاروان‌های راهیان نور و مسئولان کشوری را می‌آزرد، اما اقدامات مؤثری صورت نمی‌گرفت.
تأمین آب آشامیدنی سالم، پاكیزه کردن هوا و ایجاد شغل و درآمد پایدار برای مردم، خرمشهر را می‌تواند بار دیگر شهر زیبای دنیا كند.
——
مهدی بحرانی پور / روزنامه نگار
۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۴ روزنامه همشهری استان خوزستان
#

اشتراک این خبر در :