نویسنده: مهدی بحرانی پور- خرمشهر
  قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس در حاشیه بازدید از مناطق جنگی در شلمچه، از جزئیات کشتارهای انجام شده توسط ارتش بعث عراق در زمان جنگ در منطقه شلمچه اظهار بی اطلاعی کرد.
«ایو روسیر» در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در حاشیه بازدید از یادمان شهدای شلمچه و ادای احترام به شهدای جنگ تحمیلی در خرمشهر افزود: «در زمان جنگ، ایران تنها بود و فشار شدیدی به این کشور وارد شد.»
وی تصریح کرد: این جنگ در اروپا تقریبا فراموش شده بود، ولی با مطالعاتی که در سال‌های اخیر داشتیم به برخی فجایع عظیم این جنگ آگاه شدیم.
وی که به همراه سفیر سوییس در این بازدید حضور داشت، توافق هسته ای با ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت:  بعد از اجرای توافق کشور سوییس آمادگی کامل دارد تا همکاری های خود را در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی با ایران داشته باشد و یقین داریم زمینه های تعاون به دلیل ظرفیت های بالای ایران در حوزه های مختلف اقتصادی، حتی از قبل از تحریم نیز بهتر باشد.
قائم مقام وزیر امور خارجه سوییس در پایان گفت: بسیار خوشبین هستم که بعد از توافق هسته ای ایران با کشورهای ۵+۱ ایران بازگشت خوبی به جامعه جهانی خواهد داشت و همکاری و تعامل بسیار خوبی را پیش بینی می کنم.تاثیر مستقیم روابط بین المللی بر زندگی
از سوی دیگر، استاندار خوزستان در نشست خبری با حضور قائم مقام وزیر امور خارجه سوییس و هیات همراه در اهواز با اشاره به اینکه کشور سوییس حلقه اتصال روابط ایران با کشورهایی است که ایران با آنها روابط خوبی نداشته است، گفت: سوییس در دوره ای که جنگ به ما تحمیل شده بود و اختلاف سختی با غرب داشتیم نقش مثبت و سازنده ای در ارتباط با ایران داشت.
«عبدالحسن مقتدایی» اظهار کرد: کشور سوییس اولین کشوری است که پس از توافق نامه ۱+۵ با علاقه مندی در ایران حضور پیدا کرده است. حضور هیات سوییسی با توجه به سابقه روابط این کشور با ایران در زمان پیش و پس از انقلاب اسلامی می‌تواند بسیار موثر باشد. مقتدایی با اشاره به نقش مثبت و سازنده کشور سوییس در روابط ایران با سایر کشورها تصریح کرد: امیدواریم این رفت و آمدها موجب تقویت روابط ملت ایران با سایر کشورها شود.
استاندار خوزستان عنوان کرد: حضور چنین هیات‌هایی در کشور می‌تواند به تحکیم روابط کمک کند و امیدواریم این روابط بتواند تاثیری مستقیم بر زندگی مردم بگذارد.ظرفیت ایران از نظر اقتصادی و دیپلماتیک
قائم مقام وزیر امور خارجه کشور سوییس نیز در این نشست گفت: کشور سوییس نه تنها پس از توافقات ۱+۵ بلکه در همه زمان‌ها، حتی در دوران تحریم در ایران حضور داشته و به همکاری با ایران پرداخته است.
«ایو روسیر » در خصوص حضور هیات سوییسی در استان اظهار کرد: دلیل اصلی اینکه شلمچه را به عنوان مقصد نخست خود در ایران انتخاب کردیم، جنگی بود که در سال ۱۹۸۰ آغاز شد و تاثیر عمیقی در ایران، منطقه و جهان برجای گذاشت؛ لمس چنین اتفاقاتی از نزدیک تجربه بسیار خاص و مفیدی خواهد بود.
وی افزود: دلیل دیگر حضور این هیات در ایران، توافق هسته‌ای است و ما تمام کسانی که موجب رقم خوردن توافقات شدند را تحسین می‌کنیم و ایران از نظر اقتصادی و دیپلماتیک ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و ما به دنبال آن هستیم که این توافقات بر ایران تاثیر بگذارد.
روسیر تصریح کرد: همچنین یکی دیگر از دلایل حضور ما، ابراز خوشبینی نسبت به توافقات بوده و تصویری است که ایران از خودش در جهان به جای خواهد گذاشت و جامعه جهانی به دنبال آن است که ایران چگونه می‌خواهد این تعاملات را انجام دهد. قائم مقام وزیر امور خارجه کشور سوییس در خصوص ظرفیت‌های استان خوزستان عنوان کرد: خوزستان ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد اما این استان در سالیان تحریم از نظر زیر ساخت، فناوری و تکنولوژی تضعیف شده است. وی درباره اهداف این سفر افزود: دولت سوییس چهارچوب‌های کلی را برای همکاری و روابط اقتصادی با ایران فراهم خواهد کرد تا شرکت‌های سویسی با ایران وارد معامله شوند و به توسعه ۲ کشور کمک کنند.
روسیر بیان کرد: باید به تعاملی برسیم تا بتوانیم آینده را بسازیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
قائم مقام وزیر امور خارجه کشور سوییس درباره ظرفیت توریسم در کشور و استان گفت: ایران مکان‌های دیدنی و شهرهای بسیار زیبا دارد و همچنین مردمان این کشور بسیار مهمان‌نواز هستند اما باید در زمینه زیرساخت‌های این کشور تلاش کرد. وی افزود: با استاندار خوزستان هم در ارتباط با مسائل زیست محیطی و اشتغال صحبت شده که احتمالا عقب افتادگی‌ها در این استان جبران شود.
روسیر مقصد بعدی سفر خود را مشهد مقدس اعلام کرد و گفت: ۲ سال پیش بعد از انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران به قم سفر داشتم.
وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از اعضای انجمن صنفی گردشگری و کانون گردشگران جهانی حاضر در این کنفرانس در خصوص کنوانسیون جهانی گردشگری که در سال ۲۰۱۷ به میزبانی تهران برگزار خواهد شد گفت: ۳ مورد باید برای موفقیت در صنعت توریسم رعایت شود؛ یکی زیرساخت است که باید در خوزستان و ایران پیگیری شود، دوم مکان های دیدنی و دیگری میهمان نوازی است که نمونه خوبش را در این سفر دیدم و این ۲ مورد آخر در خوزستان و ایران وجود دارد.
وی همچنین افزود: به همسرم قول داده ام وقتی فرزندان بزرگ‌تر شدند در یک سفر خصوصی و نه دولتی به ایران بیاییم. روسیر که پیش از سفر به ایران، فیلم مستندی از شلمچه دیده بود تصمیم گرفت ورود به ایران را با دیدار از شلمچه آغاز کند و به همین منظور دوشنبه گذشته از طریق پرواز استانبول – اهواز وارد خوزستان شد و از این منطقه دیدن کرد. هیات همراه سوییسی شامل «لورنز فروندر» مسئول میز ایران در کشور سوییس، کارشناس مربوطه و «نورا کرونیگ» رئیس دفتر قائم مقام وزارت خارجه در سفر یک روزه، از شلمچه و مناطق دوران دفاع مقدس خوزستان دیدن کردند.

——-
منبع: روزنامه همشهری استان خوزستان
#

اشتراک این خبر در :