مراسلون – حادثه تکان‌دهنده مرگ تعدادی از بیماران دیالیزی بیمارستان سینای کوت عبدالله موجی از انزجار و اعتراض را در میان مردم برانگیخته است.

درحالی‌که ۶ روز از وقوع حادثه و دو روز از رسانه‌ای شدن آن می‌گذرد، به دلیل اظهارات متناقض مسئولان استانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخبار غیررسمی متفاوتی در میان مردم به‌خصوص کاربران شبکه‌های اجتماعی ردوبدل می‌شود و هموز پاسخ قانع کننده ای به مردم داده نشده است.

دیالیز

۳ نفر، ۴ نفر یا ۸ نفر؟

سکوت، تناقض و سپس سراسیمگی در بیان واقعیت و در التهاب نگه‌داشتن جامعه، مسئله جدیدی در خوزستان نیست و در این حادثه هم شاهد سکوت و سپس تناقض در بیان آمار و ارقام و علل و چگونگی بروز حادثه هستیم سید صاحب حسینی نژاد رئیس بیمارستان سینا درباره تعداد آمار فوت‌شدگان می‌گوید: جمعاً ٣ نفر از بیماران فوت کردند و آمار فوت اعلام‌شده چهار نفر، صحیح نیست.

فرج‌الله خبیر معاون سیاسی استاندار خوزستان نیز اظهار می‌کند: یکی از این ۴ نفری که فوت‌شده علائم روده‌ای و عفونی را نداشته و اگرچه جزو بیماران دیالیزی بیمارستان سینا بوده ولی به علت مشکلات قلبی به بیمارستان گلستان اهواز مراجعه کرده و در آنجا فوت کرده است.

جواد کاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز، کارون حمیدیه و باوی عنوان می‌کند: تعداد بیماران دیالیزی که در بیمارستان سینا فوت کرده‌اند ۴ نفر است.

البته الباجی درباره عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع چنین حوادثی از طرف علوم پزشکی عنوان می کند: این موضوع ضعف رئیس بیمارستان و یا روابط عمومی‌ها را می‌رساند. طبیعتاً هر دستگاهی مایل نیست که اخباری علیه‌اش منتشر شود بنابراین من این حق را به آن‌ها می‌دهم ولی دستگاه‌های نظارتی ما ضعیف هستند دستگاه‌های نظارتی باید وارد بشوند. بازرسان مخصوص معاونت درمان باید بیمارستان‌ها را چک کنند و نباید مردم را به حال خودشان رها کنند.

بااین‌وجود تعدادی از فعالان اجتماعی شهرستان کارون تعداد فوت‌شدگان را ۸ نفر عنوان نموده و حتی اسامی آن‌ها را در شبکه‌های مجازی منتشر کرده‌اند.

غذای نذری، سندروم گوارشی، نقص تجهیزات یا خطای پرسنل؟

پس از رسانه‌ای شدن حادثه که پنج روز بعد از وقوع آن اتفاق افتاد مسئولان محترم بیمارستان سینا و دانشگاه علوم پزشکی اهواز یادشان آمد که باید درباره آن به مردم و رسانه‌ها توضیح دهند.

توزیع غذای نذری توسط یکی از بیماران بخش، از اولین شایعاتی بود که با قوت مطرح شد ولی بعدها با شدت و ضعف متفاوتی تکذیب شد تا در نهایت اظهارات نماینده مجلس، مسئولان را وادار به تکذیب قطعی این خبر کرد.

جواد کاظم نسب الباجی درباره این شایعه گفت: اگر هم علت مرگ بیماران غذای نذری باشد باید مراقبی بالای سر بیماران باشد تا از چنین موضوعی جلوگیری کند بخش دیالیز چون بخش حساسی است باید پزشکان و افراد لازم باشند تا پیگیری کنند. اگر حتی فرض کنیم موضوع غذای نذری باشد چرا پزشکان اجازه می‌دهند؟ چرا توجه نمی‌کنند؟ این چراها را باید رئیس بیمارستان جواب بدهد، این‌طور نیست که کسی خودسرانه غذا توزیع کند. من چنین چیزی را من نمی‌پذیرم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز درباره علت مرگ این بیماران می‌گوید: در حوزه بهداشت، ما به دنبال این هستیم که چه عاملی باعث ابتلای این بیماران شده است که با توجه به اینکه این افراد با تابلوی اسهال خونی به بیمارستان مراجعه کردند و سندروم دستگاه گوارشی فقط از طریق افراد بیمار و از راه دهان وارد بدن شده است، دیده می‌شد.

همچنین یکی از آخرین خبرهای غیررسمی در این زمینه حاکی از اشتباه پرسنل در تنظیم دوز مواد موجود در مایع فیلتر کننده خون بیماران دیالیزی است. طبق شنیده‌ها طی دو سال گذشته چندین بیمار براثر چنین عاملی جان خود را ازدست‌داده‌اند. اگر این خبر صحت داشته باشد باید منتظر محاکمه رئیس، تعدادی از مسئولان و پزشکان بیمارستان باشیم.

البته شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در کنفرانس خبری عصر روز یکشنبه، نقص در تجهیزات بخش دیالیز بیمارستان سینا را رد کرد و گفت: نتایج بررسی‌ها بر روی مواد غذایی، آشپزخانه بیمارستان، آب بیمارستان، بدن بیمار و محیط بیمارستان انجام‌شده است که طی چهار روز آینده نیز نتایج اعلام می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مراسلون moraseloun.ir

 

#

اشتراک این خبر در :