قلعه‌چنعان نشسته در حاشیه محرومیت
قلعه‌چنعان یکی از بزرگ‌ترین روستاهای ایران با جمعیتی بالغ بر ۱۴هزار نفر در آمار رسمی و بیش ۱۶هزار نفر در آمار غیررسمی است.

قلعه‌4-3چنعان در جنوب شرق اهواز با فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز شهر و در کنار شرکت بزرگ صنایع فولاد واقع شده است. این منطقه بزرگ با عمری بیش از ۴۰ سال هنوز بدون بانک، کتابخانه و پاسگاه است. در این منطقه همچنین مطب پزشک یا داروخانه مشاهده نمی‌کنید. این گزارش به موضوع مناطقی که در حاشیه قلعه چنعان ساخته شده می‌پردازد. حاشیه‌های قلعه چنعان وضعی به مراتب بد‌تر از خود منطقه قلعه چنعان دارند. این مناطق هنوز از نعمت آب و برق برخودار نیستند و مردم مجبورند برای تأمین آب و برق مورد نیاز خود مسافت‌های زیادی را لوله‌کشی و کابل‌کشی کنند. خانه‌های حاشیه قلعه چنعان در ۴ ضلع منطقه در حال گسترش است که معمولا ساکنان این مناطق از خانواده‌های هستند که قدرت خرید خانه در شهر یا حتی در خود منطقه قلعه چنعان را ندارند. «رحیم عموری» از ساکنان حاشیه این روستا، ۵ سال است که زندگی مشترک خود را آغاز کرده و برای رهایی از اجاره بهای خانه به حاشیه روستا پناه آورده است. رحیم می‌گوید: منطقه ما که به منطقه پشت لوله‌های نفت معروف است از آب لوله‌کشی و خیابان‌های قابل استفاده محروم است. ما در اینجا به اجبار زندگی می‌کنیم و اگر قدرت نقل مکان به منطقه بهتر را داشتیم یک روز هم در این محل نمی‌ماندیم.

جزو روستا هستیم؟
«بالدی» هم ساکن این منطقه است. او که پیگیر مشکلات منطقه از طرف اهالی است می‌گوید: شورای قلعه چنعان قبلا به ما می‌گفتند که شما جزو روستا نیستید و وقتی به شورای کوت عبدالله مراجعه ‌کردیم آنها هم این حرف را به ما ‌گفتند. بالدی ادامه می‌دهد: در فصل بارندگی خیابان‌ها قابل استفاده نیست و وسایل نقلیه امکان تردد ندارند.
او همچنین اضافه می‌کند: دهیاری قلعه چنعان هیچ گونه امکاناتی به ما نداده است و ما با هزینه خود لوله یک و نیم اینچی را از فاصله دور برای تأمین آب آشامیدنی به روستا کشیدیم. وی همچنین با اشاره به وضعیت غیربهداشتی منطقه توضیح می‌دهد: فاضلاب هر یک از خانه‌ها جلوی درب یا در زمین‌های خالی انباشته می‌شود که این باعث بیماری و ایجاد بوی بد می‌شود.

مشکلات اساسی؛ فدای زیباسازی
از دیگر مناطقی که هنوز به معضل آب، فاضلاب و گاز دچار است منطقه پشت مخابرات در ضلع جنوبی قلعه چنعان است. «حزباوی» ساکن این منطقه با گلایه و ناراحتی می‌گوید: با اندکی بارش باران ساکنان قادر نیستند از منازل خود خارج شوند و مجبوریم کودکان خود را هنگام مدرسه رفتن برای رهایی از گل و لای و آب فاضلاب، کول کرده به سرخیابان برسانیم.
حزباوی می‌افزاید: دهیاری و شورا پروژه چند میلیاردی زیباسازی بلوار را دست اجرا دارند در حالی که ما هنوز مجبوریم برای آب آشامیدن ۳۰۰ متر لوله‌گذاری کنیم. آیا بهتر نبود مسئولان قلعه چنعان به جای زیباسازی به فکر رفع مشکلات اساسی مردم باشند.

ساخت و سازهای غیرمجاز
فرماندار شهرستان کارون عامل اصلی پدیدآورنده این معضلات را ساخت و سازهای غیرمجاز و خارج از نظام مهندسی عنوان می‌کند و می‌افزاید: افرادی که ساخت و سازهای غیرمجاز انجام می‌دهند انتظار دارند که دولت خدمات به آنها ارائه دهد، در صورتی که هر فردی مبادرت به ساخت و ساز کند باید پروانه ساخت و ساز داشته باشد تا مشمول قانون شود و کسانی که بدون پروانه و غیرقانونی ساخت و ساز کنند، ارائه خدمات کار خودشان است.
«غلام علی‌دادی» ادامه می‌دهد: با این حال ما تا جایی که امکان داشت مشکلاتی که از مجراهای قانونی قابل حل بود را حل کردیم. رئیس شورای قلعه چنعان هم از ساخت و ساز‌های بی‌رویه به عنوان معضل یاد می‌کند و می‌گوید: اطراف قلعه چنعان به خصوص ناحیه ضلع شمالی آن از دیوار صنایع فولاد تا انتهای طرح هادی است که ساخت و ساز در آن شروع شده؛ انتظار داریم دستگاه‌های ذی‌ربط به خصوص فرمانداری با مساعدت سازمان قضایی حکم توقیف این ساخت و ساز‌ها را بگیرد، زیرا تنها امید ما برای احداث اماکن تفریحی، فرهنگی و آموزشی‌‌ همان منطقه شمال قلعه چنعان است. «حسین زرگانی» با بیان اینکه مالکان زمین‌ها هیچ کاری مانند مشارکت، اهدای زمین و تغییر کاربری را انجام نمی‌دهند ادامه می‌دهد: مالکان زمین‌ها را با قیمت ناچیز و ارزان می‌فروشند و انتظار دارند که دولت و موسسات مربوطه نظیر دهیاری و شورا خدمات در اختیار آنها قرار دهند.

 رضا زبیدی – خبرنگار همشهری

اشتراک این خبر در :