استان خوزستان به ‌رغم پیشینه‌ غنی و تاثیرگذار سینمایی همواره فاقد یک جشنواره ثابت بوده است. از این رو به مناسبت برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اهواز ـ اقوام ایرانی که دی‌ ماه ۹۴ به دبیری حبیب باوی‌ساجد برگزار می‌شود از نگاه سینماگران و فیلم‌سازان برجسته کشور و خوزستان به این مساله پرداخته‌ایم                         

جشنواره مشوٌق فیلم‌سازان است

مهرداد خوشبخت، کارگردان، توضیح داد: معتقدم جشنواره مشوق خوبی برای فیلم‌سازان است. مطالبه‌گری سینماگران همواره در این زمینه ضعیف بوده است و نباید همیشه مسوولان را محکوم کرد.

وی درباره موضوع جشنواره گفت: بهتر است که موضوع جشنواره آزاد باشد تا افراد بیشتری بتوانند شرکت کنند.

کارگردان فیلم “جنایت موجه” با بیان این که یک جشنواره بزرگ و قوی بهتر از چند جشنواره کوچک است توضیح داد: باید تمام توان برگزارکنندگان جشنواره بر این باشد که جشنواره‌ای معتبر برگزار شود تا فیلم‌های خوب بومی تولید و ارسال شوند و فرهنگ‌ها نیز دیده شوند.

اهالی سینما باید جشنواره را برگزار کنند

مهدی نادری دیگر فیلم‌ساز برجسته کشور از برگزاری جشنواره ملی فیلم اهواز اظهار خرسندی و تصریح کرد: نخستین بار است که جشنواره فیلم خوزستان به دست افراد متخصص و صاحبان اصلی سینما سپرده می‌شود که این را باید به فال نیک گرفت.

وی افزود: پس از برگزاری جشنواره همه به این نتیجه می‌رسند که اگرچه دیر اما جشنواره به دست صاحبان اصلی سپرده شده و بعد از این نقطه شروع جریان ادامه پیدا خواهد کرد.

نادری بیان کرد: این دوره اثبات می‌کند که در همه استان‌ها کار به دست صاحبان اصلی باید سپرده شود چراکه این امر به پربارتر شدن جشنواره کمک می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این جشنواره به لحاظ برگزاری امتیازات کیفی خوبی می‌گیرد.

کارگردان فیلم «بدرود بغداد» با اشاره به این که وحدت و همگرایی نقطه و شاخص ملت ایران است اظهار کرد: مساله‌ای وحدت بخش در یکی از بهترین شهرهای ایران به لحاظ ظرفیت فکری و کاری مطرح شده است. از این رو حامیان باید کمک کنند جشنواره به لحاظ خروجی پربار باشد.

نادری خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود این جشنواره برای تبادل اندیشه بین اقوام، شناسایی ظرفیت‌ها و عبور از عدالت اجتماعی به مسایل عالیه گام‌های بلندی بردارد.

ارایه‌ تعریفی درست از اقوام

فرهاد ورهرام کارگردان، مستندساز و تهیه‌کننده، درباره این جشنواره گفت: در تعریف قوم باید دقت فراوان شود و در چارچوب یک تعریف درست از قوم فیلم‌ها را در جشنواره انتخاب کرد.

وی ادامه داد: اهواز سابقه فیلم‌سازی و ظرفیت خوبی در فیلم‌سازی دارد و انتظار می‌رود که این جشنواره پا جای پای جشنواره‌های غیرموفق نگذارد.

این کارگردان بیان کرد: آسیب‌شناسی جشنواره‌های دیگر می‌تواند کمک بزرگی در برگزاری هر چه بهتر این جشنواره داشته باشد.

فیلم‌سازان جشنواره‌ها را مطالبه کنند

احمد نجفی، بازیگر و تهیه کننده، علت نبود جشنواره فیلم را نبود دانش و بینش خیلی از مسؤولان در سال‌هایی که آخرین جشنواره‌ها برگزار می‌شد دانست و گفت: بی‌توجهی به این عرصه همچنان وجود دارد و این امر باید خواست فیلم‌سازان باشد که برای برگزاری جشنواره از متولیان مطالبه‌گری کنند.

وی با تاکید بر این که نبود علاقه‌مندی یکی از مهم‌ترین دلایل نبود جشنواره است توضیح داد: جشنواره‌ها باید در راستای تولید و بهتر شدن باشد؛ جشنواره‌ای که جوابگوی تولید نباشد را نمی‌پذیرم چراکه کار بیهوده‌ای است.

نجفی بیان کرد: با توجه به موضوعی که برای جشنواره انتخاب شده باید خیلی جدی‌تر گرفته شود و فیلم‌های خوبی در این زمینه تولید شود تا کاری برای استان انجام شده باشد.

خوزستان قطب فیلم‌سازی است

الهام حسین‌زاده، فیلم‌ساز جوان کشور، درباره برگزاری جشنواره ملی فیلم اهواز ـ اقوام ایرانی گفت: برای داشتن یک جشنواره فیلم در خوزستان خیلی دیر اقدام کردیم. خیلی از شهرهایی که سینما در آنها ریشه ندارد خیلی زودتر در این زمینه اقدام کردند و در این چند سال موقعیت خوبی کسب کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: خوزستان به گفته همه کسانی که در عرصه فیلم هستند یکی از قطب‌های مهم فیلم‌سازی است. از این رو اولویت برگزاری جشنواره فیلم در این استان است.

کارگردان «همسفر خاموش» بیان کرد: با موضوعی بودن جشنواره‌ها موافق نیستم چراکه هر کسی می‌تواند در هر حوزه‌ای که می‌خواهد فیلم بسازد اما موضوع این جشنواره به گونه‌ای است که می‌توان با دست گذاشتن بر هر نقطه از زندگی مردم اقوام مختلف در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و… فیلم خوب تولید کرد. در واقع می‌توان گفت معنای وسیعی در این موضوع نهفته است که می‌تواند از نقاط قوت جشنواره باشد.

وی ادامه‌ داد: درباره مساله قوم، جامعه ما هنوز ساختار قومی خود را تا حدودی نگه داشته است. با برگزاری این جشنواره می‌توان اقوام را به هم نزدیک کرد و همه را زیر یک چتر برد و احساس برابری ایجاد کرد.

کارگردان “جای دوست، جای دشمن” با اشاره به اهداف اصلی جشنواره فیلم اظهار کرد: هر چه حاشیه‌های جشنواره کمتر باشد و تمرکز بر هدف اصلی جشنواره که همان انتخاب، داوری و نمایش فیلم است بیشتر باشد در این حالت می‌توان گفت جشنواره به وظایف خود خوب عمل کرده است.

ضرورت استمرار در جشنواره‌ فیلم

محمدرضا فرطوسی، مستندساز، ‌با اشاره به پیشینه قوی خوزستان در عرصه سینما بیان کرد: از ابتدای ورود سینما به ایران سینما در خوزستان وجود داشته است؛ چه به معنای سالن سینما و چه به معنای فیلم‌سازی. این امر باید ادامه پیدا می‌کرد اما به دلایل غیرفرهنگی نامعلومی این اتفاق نیفتاد.

وی استمرار داشتن را راز موفقیت جشنواره‌های فیلم دانست و گفت: هر قدم در حوزه سینما باعث امیدواری است. مهمترین موضوع در برگزاری جشنواره‌های فیلم استمرار یافتن آنها است چراکه استمرار آنها موجب می‌شود مخاطب پیدا کنند و فیلم‌سازان به آنها اعتماد کنند.

کارگردان مستند «ایران؛ جنوب غربی» اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستیم با تغییرات مدیریتی جشنواره‌ها هم دستخوش تغییرات اساسی و تعطیلی می‌شوند. از این رو امیدواریم جشنواره ملی فیلم اهواز حداقل سازوکار ۱۰ ساله داشته باشد.

کارگردان مستند “دله” درباره موضوع جشنواره تصریح کرد: در کل ایران گسترش تنوع قومیتی فرهنگی را شاهدیم که این امر باعث می‌شود در این جشنواره بتوانیم فرهنگ‌های مختلف در جغرافیای مختلف را با یکدیگر آشنا سازیم.

جشنواره‌ای برای احیای مستند قوم‌نگار

فرزاد موتمن، کارگردان، در این باره گفت: امیدواریم که این جشنواره انگیزه‌ای شود برای احیای مستند قوم‌نگار که طی ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر به عقب رانده شده و مهجور مانده است.

وی با بیان این که خوزستان مردم سینما دوست زیادی به ویژه در آبادان دارد افزود: انتظار می‌رود این جشنواره به وضعیت عشایر عرب و بختیاری به خوبی بپردازد و انگیزه‌ای برای تولید مستندهای جدیدتر ایجاد کند.

جای خالی جشنواره فیلم اقوام

رضا سبحانی یکی از کارگردانان سینمای کشور با اشاره به تمرکززدایی جشنواره‌ها بیان کرد: جشنواره‌ها نباید در تهران متمرکز باشند و این اتفاق خوبی است که جشنواره فیلم به دیگر استان‌ها کشیده شود.

وی ادامه داد: به لحاظ تنوع فرهنگی موجود ایجاب می‌کند چنین جشنواره‌هایی در دیگر استان‌ها برگزار شوند. واقعا جای چنین جشنواره‌ای خالی بود و باید استمرار داشته باشد و دبیرخانه دایمی و نگاه استراتژی داشته باشد.

کارگردان «نخل سوخته» گفت: خوزستان به جهت فرهنگ غنی که دارد می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد. در زمینه فیلم کوتاه و مستند تولیدات خوبی انجام شده و اما امیدواریم این جشنواره انگیزه تولید فیلم‌های سینمایی با موضوع مسائل بومی و فرهنگ را تقویت کند.

جشنواره فیلم حق خوزستان است

محمود رحمانی، مستندساز، درباره نبود جشنواره فیلم به نام استان خوزستان اظهار کرد: نداشتن جشنواره تنها مشکل استان خوزستان نیست بلکه در هیچ کجای ایران جشنواره در سیستم‌های مدیریتی دوام ندارد. در دو دوره دولت قبل تمام جشنواره‌هایی که به نقطه آرامش رسیده بودند تعطیل شدند و هشت سال وقفه فرهنگی را شاهد بودیم.

کارگردان «نفت سفید» تصریح کرد: متاسفانه برای جشنواره‌های فیلم در تقویم جایی نیست و تنها انسان‌های از جان گذشته و از خود گذشته در این زمینه کار می‌کنند.

این مستندساز خوزستانی به ضرورت برگزاری جشنواره فیلم در اهواز اشاره کرد و افزود: خوزستان حق دارد که جشنواره‌های ثابتی داشته باشد چرا‌که پتانسیل سینمایی فراوانی دارد به گونه‌ای که حدود ۳۰ درصد بدنه سینمای ایران را خوزستانی‌ها شکل می‌دهند و بسیاری از لوکیشن‌ها در استان تولید می‌شود.

کارگردان «ملف گند» با اشاره به موضوع اقوام ایرانی در این جشنواره گفت: خوزستان به دلیل تنوع قومیتی و فرهنگی که دارد به گونه‌ای ایران کوچک است و این موضوع سبب می‌شود که همه در این جشنواره شرکت کنند.

رحمانی خاطرنشان کرد: جشنواره موضوعی باید خیلی گسترده دیده شود تا همه فیلم‌سازان بتوانند در آن شرکت کنند. ناگفته نماند که اقوام‌نگاری و مردم‌شناسی و حتی فیلم‌های اجتماعی از پایتخت می‌توانند در این جشنواره حضور یابند تا جشنواره به پیشبرد سینمای ایران منجر شود.

جشنواره باید به تولید فیلم منجر شود

رضا عبیات، فیلم‌ساز و تصویربردار، نیز بیان کرد: من معتقدم جشنواره در ایران رونقی ندارد. جشنواره فیلم فجر هم از رونق افتاده است چرا‌که جشنواره خروجی برای سینمای ایران ندارد.

کارگردان مستند «مدرسه ما» با بیان این که انتخاب موضوع اقوام ایرانی برای این جشنواره بسیار هوشمندانه بوده است توضیح داد: موضوع این جشنواره کاملا مردمی است و مردم می‌توانند فرهنگ خود و دیگران را در جشنواره ببینند. این جشنواره می‌تواند در احیای اصالت و هویت فراموش شده نسل امروز بسیار تاثیرگذار باشد.

عبیات اظهار کرد: خوزستان خواستگاه سینمای ایران است. از این رو ای کاش این جشنواره منجر به تولید فیلم‌های خوبی شود.

قدمت یک جشنواره به آن اعتبار می‌بخشد

ماجد نیسی، مستندساز، توضیح داد: به دلیل تعدد قومیت در استان خوزستان برگزاری جشنواره فیلم با این موضوع بسیار ارزشمند است. خوزستان به عنوان دروازه ورود سینما به ایران توانسته فیلم‌سازان خوبی را در خود پرورش دهد.

کارگردان مستند “جوف الصخر” اضافه کرد: کار فرهنگی یک‌ روزه صورت نمی‌گیرد و پایه و اساس نیاز دارد. این جشنواره باید دراز مدت باشد. در جشنواره‌های قبلی این مشکل وجود داشته که یک جشنواره با هزینه‌های هنگفت برگزار می‌شد اما بعد از تغییر مدیریت به تعطیلی کشیده می‌شد.

این مستندساز با تاکید بر این که قدمت جشنواره منجر به اعتبار بخشی به آن می‌شود ادامه داد: اعتبار یک جشنواره به سابقه آن است و باید به این امر توجه ویژه کرد. این جشنواره باید بتواند به آیین و فرهنگ مردم کمک کند.

ثبت ماندگار فیلم‌های قوم‌نگار

عارش کوردسالی، کارگردان «تهران ۹۹۵ کیلومتر»، نیز درباره ضرورت برگزاری جشنواره ملی فیلم اهواز ـ اقوام ایرانی اظهار کرد: در زندگی مدرن بسیاری از فرهنگ‌های مربوط به اقوام در حال از بین رفتن است و این جشنواره می‌تواند به عنوان کاتالیزور فیلم‌های خوب این زمینه را به شکل ماندگار ثبت کند.

وی تصریح کرد: مشکل عمده جشنواره‌های فیلم نادیده گرفتن کیفیت آثار است که امیدواریم این بار کمیت فدای کیفیت شود. از آن جایی که متولیان برگزاری این جشنواره اهالی فیلم هستند انتظار می‌رود نواقص کمتری را شاهد باشیم.

امیدواریم جشنواره مانع مهاجرت فیلم‌سازان شود

سید حمید موسوی، فیلم‌ساز و تصویربردار پیشکسوت، است که به حساسیت‌های موجود در برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: در شرایطی که اوضاع منطقه خاورمیانه خوب نیست برگزاری این جشنواره با این موضوع بسیار حایز اهمیت است و این حرکت را باید به فال نیک گرفت.

وی با بیان این که ظرفیت خوبی در استان وجود دارد بیان کرد: متاسفانه فیلم‌سازان در حال مهاجرت هستند. باید از فیلم‌سازان جوان و مستعد دعوت شود تا به تولید فیلم بپردازند و مانع از مهاجرت آن‌ها شوند.

موسوی افزود: اگر این دوره از جشنواره خوب برگزار شد استمرار آن نیز در دوره‌های بعد تضمین می‌شود.

جشنواره‌ای به نام شهر

محمودرضا ثانی، مستندساز، تهیه‌کننده و یکی از پایه‌گذاران جشنواره بین‌المللی “ابن عربی” در اسپانیا، است که در این باره می‌گوید: برگزاری یک جشنواره کار سختی نیست بلکه مهم ادامه دادن و استمرار در برگزاری آن است. امیدوارم که این اولین و آخرین دوره برگزاری این جشنواره نباشد و سیاست‌گذاری آن ادامه‌دار باشد و تنها به برگزاری صرف یک جشنواره بسنده نکنیم.

کارگردان “سیامو” ادامه داد: تجربه در کشورهای دیگر نشان می‌دهد که جشنواره‌ فیلم به نام شهر است و کمیسیون فیلم در شهرداری‌ها تشکیل می‌شود چراکه جشنواره فیلم امکانات خوبی را برای شهر فراهم می‌کند.

گزارش از: عاطفه جوادی (خبرنگار ایسنای خوزستان)

اشتراک این خبر در :