مراسلون –  قهرمانی در “پنج” جام با پنج تیم  در رده های سنی مختلف در یک فصل برای یک باشگاه فوتبال موفقیت بزرگی بشمار می رود که فولاد خوزستان توانست در فصلی رویایی این مهم را تحقق بخشد.

اینکه یک باشگاه فوتبال بتواند “هفت” تیم مختلف را در تمام رده های سنی آماده و آنها را راهی مسابقات کند در حد خود موفقیتی بزرگ بشمار می رود که تلاشی مستمر و برنامه ریزی فشرده را می طلبد حال این هفت تیم بتوانند پنج قهرمانی، یک نایب قهرمانی و یک پنجمی لیگ برتر را کسب کنند دستاوردی بس بزرگ است که نباید به راحتی از آن گذشت که این دستاورد متعلق به باشگاهی نبود جز باشگاه فولاد خوزستان که با کسب این موفقیت ها و آن هم در تمام رده های سنی و با توجه به زیر ساخت باشگاه، حرفه ای گری و اخلاق مداری می توان از آن بعنوان بهترین باشگاه  فوتبال ایران یاد کرد.

فولاد خوزستان از معدود باشگاه های ایران است که بصورت حرفه ای در تمام رده های سنی تیم داری می کند و در تمامی رقابت هایی که شرکت کرده همیشه عناوین نخست را کسب کرده است. تیم های فوتبال فولاد خوزستان در فصل ۹۳ -۹۴ پنج عنوان قهرمانی که به ترتیب قهرمانی تیم زیر ۱۳ سال، قهرمانی تیم نوجوانان، قهرمانی تیم جوانان، قهرمانی تیم امید و قهرمانی تیم فولاد نوین در لیگ دسته یک و صعود به لیگ برتر بود را جشن گرفتند، همچنین نایب قهرمانی تیم نونهالان فولاد و کسب رده پنجم لیگ برتر توسط تیم بزرگسلان فولاد که با مشکلات متعددی مواجه بود از دیگر دستاوردهای این فصل باشگاه فولاد خوزستان بود. تیم بزرگسلان فولاد به رغم کمبود شدید بازیکن باید در سه جبهه لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا می جنگید که در کل و با توجه به مشکلاتی که گریبان گیر فولاد بود می توان گفت عملکرد قابل قبولی داشته است.

         باشگاه فولاد خوزستان با بودجه ای کمتر نسبت به بعضی از تیم های لیگ برتری که بودجه خود را فقط به یک تیم اختصاص داده بودند توانست هفت تیم را راهی مسابقات کرده و موفقیت های بی نظیری کسب کند. حال بعد از گذشت یک فصل فوتبالی موفق برای باشگاه فولاد خوزستان اخبار ضد و نقیضی از تعیین بودجه این باشگاه و امکان کاهش آن به گوش می رسد که با توجه به عملکرد موفق فولاد این موضوع تعجب همگان را بر انگیخته و صدای اعتراض هواداران را در آورده که چگونه باشگاهی که همه شرایط حرفه ای بودن را دارد و در مسیر صحیح باشگاه داری قرار گرفته و عملکرد موفقی نیز داشته با چنین شرایطی مواجه شود؟

حرف از کاهش بودجه زمانی مطرح شده که مدیران فولاد خوزستان می توانند با فروش امتیاز فولاد نوین لیگ برتری بودجه ای بسی بهتر از سال های قبل برای باشگاه تعیین کنند اما به دلایلی که فقط خود مسوولان فولاد می دانند اختلاف بر سر مبلغ بودجه تا جایی پیش رفت که منجر به استعفای هیات مدیره باشگاه و نمایان شدن مشکلات به شکلی جدی شد.

کاهش بودجه فولاد خوزستان ممکن است برخی سیاست های باشگاه را تغییر دهد که یکی از آنها می تواند به کاهش فعالیت های تیم های پایه این تیم نیز بینجامد که این می تواند خبر بدی باشد برای خیل عظیمی از استعدادهای فوتبال استان که چشم به حضور در این باشگاه دارند. البته شکی نیست که هر تیمی اگر مانند فولاد و با کمک تیم های پایه می توانست تیمی راهی لیگ برتر کند انگیزه اش برای استمرار فعالیت در این زمینه دو چندان می شد اما چرا بعد از موفقیت فولاد نوین این اخبار منتشر شده خود جای سوال دارد!

تیم فوتبال بزرگسالان فولاد نیز که در سال گذشته به شدت کمبود بازیکن را احساس می کرد امسال و با شروع زمان نقل و انتقالات بازیکنان هنوز مشخص نیست که بتواند انتظارات اسکوچیچ سرمربی این تیم را بر آورده کند. در این باره نیز اخباری مبنی بر عدم تمایل مدیران باشگاه به جذب بازیکنان گران قیمت و استفاده از بازیکنان جوان به گوش می رسد که این نیز می تواند به نفرستادن تیمی در حد رقابت برای قهرمانی لیگ برتر منجر شود. بعضی از بازیکنانی مد نظر اسکوچیچ مانند سیامک کوروشی قراردادشان را با تیم هایشان تمدید کردند و بازیکنانی مانند جماعتی و شریفات مورد توجه تیم های پایتخت قرار گرفتند که این می تواند برای کادر فنی فولاد نگران کننده باشد.

تماشاگران فولاد مطمئنا دوست ندارند خاطرات تلخ بی بازیکنی فصل قبل که دستان فولاد را از رسیدن به جام و باشگاه های آسیا کوتاه کرده بود تکرار شود. انتظارات از فولاد بسیار بیشتر از قبل شده و هواداران نیز از مسوولان فولاد انتظار دارند فولاد را به دید تیمی که برای قهرمانی می جنگد ببینند و آن را برای قهرمانی آماده کنند و به غیر از این راضی نخواهند شد.

مسوولان فولاد خوزستان نیز جدا از موفقیت های تیم های فولاد و لزوم پشتیبانی از این باشگاه، با توجه به فعالیت کارخانه فولاد که سهم زیادی از آلایندگی اهواز را ناشی می شود موظف هستند که از این تیم حمایت کنند تا به شکلی دین خود را به مردم خوزستان ادا کنند که به همین دلیل حرف از کاهش بودجه این تیم هرگز نمی تواند قابل قبول باشد.

البته در روزهای گذشته اخباری مبنی بر تصویب بودجه ۲۷ میلیاردی برای این فصل فولاد به گوش می رسد که ظاهرا برای بستن تیمی قدرتمند کافی می باشد اما اگر واقعا مدیران فولاد خوزستان قصد تعیین بودجه مناسب و بستن تیمی قدرتمند را داشتند پس آن همه کش وقوس و اختلاف با مدیر عامل سابق فولاد که باعث استعفای وی شد برای چه بود! مطمئنا همه چیز در مهلت مقرر برای نقل و انتقالات و در هفته های آتی مشخص می شود پس باید منتظر ماند و دید که آیا تغییرات صورت گرفته به نفع فولاد خواهد بود؟

عبدالرحیم کعب عمیر

اشتراک این خبر در :