به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، علیرضا ملکی جهان در سمینار تخصصی دولت الکترونیک که امروز، ۲۴ خرداد در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از کارهای مهم و مورد توجه دولت الکترونیک، رساندن اینترنت به روستاها است که متاسفانه خوزستان در این بخش خیلی عقب است. قرار است تمام روستاها به اینترنت مجهز شوند و تجهیزات مورد نیاز این کار نیز تامین شده است. استارت کار از مرداد زده می‌شود و تا پایان امسال ۹۰ درصد روستاهای استان از تلفن و اینترنت بهره‌مند می​شوند.

وی افزود: دولت جهت کوچک و چابک​سازی، افزایش شفافیت، پاسخگویی به مراجعه کنندگان و افزایش کارآمدی و اثربخشی بر اجرای این طرح تاکید بسیار دارد. راه‌اندازی مرکز انتقال داده‌ها توسط بخش خصوصی اقدام خوبی است که اخیرا انجام و به عنوان پیشنهاد برگزیده در سازمان فناوری اطلاعات از آن استقبال شده است.

ملکی جهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای اجرای بسته ارتباطی و زیرساخت دولت الکترونیک به عنوان پایلوت کشوری در دستگاه​های اجرایی استان آمادگی داریم. بارها گفته شده که زیرساخت​های ما قابلیت توسعه دولت الکترونیک را ندارند اما برخلاف این حرف​ها، خوشبختانه در حال حاضر با همکاری سازمان مرکزی مراکز IT، ICT و CT در استان فعال شده است.

وی تصریح کرد: انتقال داده​های ما با پهنای باند خیلی بالایی انجام می​شود به طوری که اکنون پهنای باند شرکت ارتباطات و زیرساخت استان ۱۶ گیگ است که ۳ گیگ آن خالی است و با توجه به اقدامات انجام گرفته درصدد هستیم تا فیبر را به درب منازل ببریم.

ملکی جهان عنوان کرد: در شبکه‌های همراه اول، نیاز به کابل​های فیبری کمتر و اقدامات خوبی در این بخش انجام شده است اما در شبکه ایرانسل و رایتل با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم. اگر چه در این بخش مشترکان زیادی داریم اما میزان پوشش جاده​ای و ریلی ما از این شبکه‌ها در حد پایین است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه اپراتورهای نسل سوم و چهارم تلفن همراه در سراسر استان فعال می​شوند تا بتوانیم از فضای مجازی نهایت استفاده را ببریم.

وی با اشاره به عملکرد استان در بخش ICI در سال گذشته ادامه داد: خوشبختانه رتبه خوزستان در این بخش ارتقا یافت و از جایگاه ۲۲ کشوری به ۱۶ رسیدیم. با توجه به اطلاعات احصاء شده، خوزستان امسال به جایگاه ۱۰ خواهد رسید و ارتقای رتبه استان نشان​ دهنده فعالیت بسیار خوب در بخش ICI است.

ملکی جهان عنوان کرد: از آنجایی که دولت با الکترونیکی شدن به دنبال یکپارچه​سازی است، باید اینترنت به دورترین نقطه شهرها و روستاها برسد. حذف مراجعات چهره به چهره از اهداف دولت الکترونیک است. به طور نمونه اتوماسیون اداری یکی از مزاحمت​های دولت الکترونیک است که باید برداشته شود و سیستم یکپارچه​ای جایگزین آن شود تا به جای سازمان محوری شاهد خدمت محوری باشیم.

وی بیان کرد: متاسفانه برخی از دستگاه​های اجرایی در برابر دولت الکترونیک مقاومت می​کنند و حاضر به تغییر سیستم کار خود نیستند در حالی که باید همه این دستگاه​ها تابع اجرا و استقرار دولت الکترونیک باشند و در یک چارچوب استاندارد، مشترک و بدون موازی کاری پیش بروند.

ملکی جهان خاطرنشان کرد: ۳ ماه از تشکیل کارگروه دولت الکترونیک می​گذرد اما دستگاه​های دولتی تاکنون اقدامی جهت احصاء اطلاعات خود به کارگروه نکرده​اند. ۱۴۰۰ خدمت در ۱۴ خوشه در اقدامات اولیه دولت الکترونیک دیده شده است که تمام اطلاعات، مراحل مختلف زندگی و کلیه فرآیندها از بدو تولد تا مرگ در آن ثبت خواهد شد.

#

اشتراک این خبر در :