سلامانه :رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه آب در ایران بی‌ارزش است، گفت:رتبه ایران در مدیریت منابع آبی از بین ۱۳۳کشور، ۱۳۲است و این نشان می‌دهد مسئولان تا چه اندازه به حفظ و صیانت از آب بی‌توجه‌ بوده‌اند.

به گزارش سلامانه، محمد تقي توكلي، رئيس كميته آب كميسيون كشاورزي مجلس در ميزگردي كه با عنوان «بحران آب» در خبرگزاري فارس با حضور عباس پاپي‌زاده عضو كميسيون كشاورزي مجلس و عليرضا نوذري‌پور معاون مهندسي و توسعه آبفاي استان تهران برگزار شد، گفت: ايران كشوري خشك و نيمه‌خشك است و به‌طور متوسط ميزان بارندگي سالانه در كشور حدود ۲۵۰ميلي‌متراست كه اين ميزان معادل يك سوم بارندگي در جهان است. ناظر مجلس شوراي اسلامي در شوراي‌عالي آب تصريح كرد: ۹۰درصد بارندگي‌ها در فصل‌هاي سرد سال، ۵۲درصد از بارندگي‌ها در ۲۵درصد از مناطق كشور و ۷۰درصد هم در فصل‌هاي غيرمصرف اتفاق مي‌افتد. به گفته وي، با تغييرات آب و هوا و اقليم، ميزان بارندگي‌ها در سال‌هاي اخير حدود ۲۰تا ۲۵درصد كاهش يافته، به‌طوري كه ميزان بارش‌ها در كشور به كمتر از ۲۵۰ميلي‌متر رسيده است.

توكلي با اشاره به اين موضوع كه در كشور تقاضا براي آب افزايش يافته است، تصريح كرد: با وجود اينكه منابع آبي مطمئني نداريم، تقاضا براي آب افزايش يافته است.اين درحالي است كه منابع آب تجديد‌شونده كشور از ۱۳۰ميليارد مترمكعب به ۱۰۰ميليارد مترمكعب كاهش يافته و آمار رسمي اين ميزان را ۱۲۰ميليارد مترمكعب اعلام كرده، همچنين در سال‌ها و دهه‌هاي گذشته ميزان بارندگي‌ها بسيار كم‌شده در حدي كه ميزان رواناب‌هاي كشور به كمتر از ۵۴درصد رسيده است.

آنطور كه اين نماينده مجلس مي‌گويد هدف از سدسازي‌ها در كشور ذخيره‌سازي‌ حدود ۶۵ميليارد مترمكعب آب بوده، درصورتي كه هيچگاه ذخاير آبي كشور در پشت سدها به بيشتر از ۳۳ميليارد مترمكعب نرسيده و اين موضوع بيانگر اين‌ است كه كشورمان به لحاظ ذخاير آبي در حال حركت به سمت رأس بحران است.

اشتراک این خبر در :