روستای شاوه بیت حمید در ۳۰ کیلومتری جاده رامهرمز به اهواز قرار دارد. تمامی اهالی این روستا و روستاهای مجاور کشاورز و دامدار هستند.

معیشت  اهالی این روستاها از دیرباز، کشت گندم و دامداری بوده است این در حالی است که هیچ رودخانه‌ای در این حوالی نیست و از قدیم‌الایام تنها راه آبیاری مزارع در این منطقه، از آب باران  جمع شده در بین گودال‌های وسیع میان  تپه‌ها که در زبان محلی به آن «چای» گفته می‌شود بهره می‌بردند.

اهالی روستای شاوه بیت حمید اماچند سالی است که برای آبیاری، با مشکل مواجه شده اند. آنها می‌گویند شش سال پیش در محل جمع شدن باران، دو سد بافاصله یک کیلومتری  از هم ساخته‌شده است.

سازندگان سدها دریچه خروجی آب را با بتون پلمپ کرده اندبه طوری که هیچ آبی به سمت زمین های شاوه بیت حمید و روستاهای مجاور سرازیر نمی شود.

به گفته اهالی، شش سال متوالی  خشک‌سالی شدید منجر به از بین رفتن  کشاورزی و دامداری شده است. ظاهراً ایجاد این دو سد فقط بسود سرمایه‌ گذااران غیربومی  که قدرت خرید موتور آب رادارند بوده اما برای کشاورزان روستایی چیزی جز خشکی مزارع و افزایش بیکاری به ارمغان نیاورده است.

کشاورزان این روستا، گلایه دارند که  اعتراضات آنان  گوش شنوایی نداشته و تا کنون به نتیجه ای نرسیده است اما همچنان به حمایت  مسئولان محترم برای رفع این مشکل حیاتی امیدوار هستند.

امیدواریم مسئولان محترم جهاد کشاورزی رامهرمز هر چه زودتر مشکل آبیاری کشاورزان این روستا را حل کنند.

ضمن تشکر از خانم آل خمیس، خبرنگار افتخاری مراسلون، منتظر گزارش مفصلی در رابطه با مشکل روستای شاوه بیت حمید در آینده نزدیک باشد.

اشتراک این خبر در :