آموزش و پرورش در زمينه هدايت تحصيلي كوتاه آمد
مراسلون – معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه «اجبار» را از طرح هدايت تحصيلي بردااشته ا يم گفت: مشکلات مربوط به هدايت تحصيلي حل شده است. حجت الاسلام مصطفي ناصري زنجاني با اشاره به کشيده شدن موضوع به مجلس و تشکيل جلسه شوراي معاونين وزارتخانه پيرامون هدايت تحصيلي گفت: ما اجبار را برداشتهايم و خروجي جلسه اين بود که اجباري نيست. از نظر ما اگر دانشآموزي از چند اولويت بخواهد اولويت دوم و سوم برگ هدايت تحصيلياش را انتخاب کند مشکلي نيست منوط به اينکه در آن منطقه امکانات داشته باشيم. وي با بيان اينکه در شهرستانها هر شخصي هر رشتهاي را بخواهد ميتواند انتخاب کند و اگر در مدرسهاي امکانات وجود نداشت و ظرفيت در يک رشته پر شده بود، چنانچه استان اعلام آمادگي کند و امکان تشکيل کلاس جديد داشته باشد، اين کار را انجام ميدهيم، گفت: به هر صورت مشکل حل شده است. معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره هدايت تحصيلي دانش آموزان و مشکلاتي که ايجاد کرده بود گفت: اصل اين کار را منطقي ميدانيم. وي افزود: در کنکور سراسري امسال بيش از ۶۰۰ هزار نفر داوطلب رشته تجربي داشتيم، حدود ۱۶۰ هزار نفر انساني و همين رقم داوطلب رشته رياضي؛ اين نشان دهنده عدم توازن در انتخاب رشته است. هدايت تحصيلي يا اجبار تحصيلي؟ طرح «هدايت تحصيلي» که از پايه نهم اجرايي ميشود، عليرغم تاکيدات مسوولان وزارت آموزش و پرورش مبني بر مفيد بودن بسته تدوين شده انتقادات دانشآموزان و اولياء را در بر داشت؛ طرحي که به اعتقاد کارشناسان اين وزارتخانه چهارعامل علاقه، استعداد، نياز کشور و امکانات آموزشي در تدوينش موثر و آموزش و پرورشيها اميدوار بودند که باعث رشد و توزيع متوازن رشتههاي تحصيلي شود.اين تصميم از منظر دانشآموزان نه تنها علاقه آنها را ناديده ميگرفت بلکه ناعادلانه آنها را به سوي آينده سوق ميداد.
دیدگاهتان را بنویسید