برهیچکس پوشیده نیست که شهرستان حمیدیه از لحاظ محرومیت و معضلات اجتماعی فرهنگی واقتصادی و مشکلاتی از قبیل بیکاری، فقر، اعتیاد ،در رتبه های نخست کشور قرار دارد ومتاسفانه هیچ برنامه ی عملیاتی برای خروج این شهرستان از باتلاق های محرومیت وجود ندارد وچه بسا مسولین محترم استان ، این شهرستان را به طور کلی فراموش نموده اند.
در تازه ترین اخبار منتشر شده در حوزه ی آموزش وپرورش استان خوزستان در رتبه ی ۳۱ در میان استانهای کشور، و شهرستان حمیدیه باکسب رتبه ی ۴۰ از میان ۴۰ شهرستان استان خوزستان عملا در قعرجدول آموزش وپرورش کل کشور قرار گرفته است که این رتبه وجایگاه بیانگر عمق فاجعه میباشد .

بدون شک این معضلات ومشکلات علل وعوامل مختلفی دارند که آسیب شناسی این عوامل اولین گام جهت تلاش برای بهبود نسبی این بحران اجتماعی است .

با توجه به اینکه تخصص نگارنده در حیطه ی آموزش وپرورش می باشد لذا در این نوشتار سعی در ارائه ی تحلیلی از علل وعوامل این پسرفت تحصیلی و کاهش کیفیت اموزش وپرورش وارائه راهکارهای مناسب برای خروج از این بحران شده است
۱ ) به طور یقین میتوان گفت هیچکدام ازمدارس این شهرستان از لحاظ امکانات سخت افزاری دارای شرایط استاندارد نمی باشد به طوری که برخی از مدارس از کمبود میز ونیمکت و وضعیت تهویه ی نامناسب سالهاست رنج می برند .
همچنین کمبود فضای آموزشی مناسب بعنوان یکی از فاکتورهای اساسی افت تحصیلی شمرده می شود
۲ ) عملکرد ضعیف مدیریت .
متاسفانه یکی ازبزرگترین معضلات جامعه ما سیاسی کردن اموزش وپرورش میباشد به نحوی که نیروهای متخصص وخبره ی خارج از جناح بندی های سیاسی که توانایی بالایی جهت بهبود وضعیت نابه سامان آموزش وپرورش دارند به حاشیه رانده شده اند ونیروهای ضعیف اما وابسته به لابی های سیاسی در راس امور قرار گرفته اند
قطعا این جناح بندی های سیاسی در همه جای کشور نقش بازی می کنند اما در مناطق محروم نقش برجسته تری دارند

۳) عدم وجود نیروی انسانی کافی و مهاجرت معلمان نخبه وبا سابقه. با توجه به اینکه استان خوزستان از کمبود ۹ هزار معلم رنج میبرد اما در مناطق محروم این محرومیت برجسته تر و قابل لمس تر میباشد وبه این معضل باید مهاجرت معلمان نخبه به مرکز استان را اضافه نمود

۴) عدم مشارکت و مساعدت موسسات دولتی با نهاد آموزش وپرورش . ادارات شهرستان همچون مخابرات و شهرداری ، شرکت گاز و سازمان آب و برق و سایرنهادهای دولتی …میتوانند با اختصاص بودجه ی فرهنگی در زمینه ی آموزش وپرورش میتوانند نقشی تعیین موثری در حل مشکلات این نهاد بازی کنند که این مهم تا به امروز صورت نگرفته است.
۵) عدم مشارکت وهمکاری مردم در فرایند آموزش وپرورش .
مردم این شهرستان در مناسبات مختلف مذهبی واجتماعی از قبیل فاتحه خوانی و… هزینه های زیادی مصرف نموده ولی در بحث خیرین آموزشی یا ساخت مدارس وکمک به مدارس دولتی مشارکتهای مردمی بسیار کمرنگ و ضعیف میباشد که این امر نیاز به فرهنگ سازی در این زمینه توسط نخبگان و روحانیون روشنفکر را می طلبد
۶) عدم بکارگیری نیروهای بومی جوان و پرنشاط .
نگاه بسیاری از مسولین بلند رتبه ی استان نسبت به مردم این شهرستان نگاه تحقیر آمیز و آمیخته با توهین می باشد به همین سبب تقریبا همه ی مدیران این شهرستان غیر بومی میباشند .
و در توجیه عدم بکار گیری نیروهای بومی عدم همکاری شهروندان این شهرستان را متذکر می شوند که این خود مغالطه ای هوشمندانه و تکنیکی غیر قابل پذيرش است چرا که اکثر مدیران غیر بومی تقریبا کارنامه ایی سیاه یا در نگاه خوش بینانه کارنامه ای خاکستری از خود بجای گذا شته اند
پس وقت آن است که به شهروندان ومردم ولایتمدار این شهرستان بهاء داده شود که در توسعه ی شهر خود مساهمت ومشارکت مستقیم نمایند

عادل طرفی
کارشناس ارشد جامعه شناسی

اشتراک این خبر در :